Czy warto mieć sztangę w domowej siłowni

Sztanga pomaga podczas treningu siłowego. Z jej pomocą można aktywować aż 70% mięśni ciała. Trening ze sztangą mogą wykonywać mężczyźni chcący wypracować muskulaturę i kobiety, których celem jest jedynie wzmocnienie mięśni i ujędrnienie ciała. Jest to więc sprzęt wszechstronny. Planując swoją domową siłownię, na pewno warto zastanowić się nad jej zakupem. Do wyboru są sztangi proste i łamane. Każda z nich pozwala pracować nad nieco innymi partiami mięśni. Sztanga łamana pomaga skupić się przede wszystkim nad bicepsem i tricepsem. Kupując sztangę trzeba się więc zastanowić, co jest celem treningu i kupić odpowiedni do tego sprzęt. Oczywiście mając możliwość warto zainwestować w oba gryfy i cieszyć się jeszcze większą wszechstronnością domowego treningu. Przy okazji trening ze sztangą jest bardzo efektywny.

Ćwiczenia ze sztangą

Zaczynając trening ze sztangą nie można pominąć rozgrzania ciała i mięśni. Brak rozgrzewki może przyczynić się do kontuzji i naderwania mięśni. Na początku kobiecej przygody ze sztangą wystarczy sam jej ciężar bez dodatkowych talerzy. Mężczyźni mogą nałożyć dodatkowy ciężar, jednak też muszą być ostrożni i nie przeforsować swoich możliwości. Trening ma być przede wszystkim bezpieczny. Ważne jest więc, by formę budować cierpliwie i nie przyspieszać na siłę tego procesu, bo nie skończy się to niczym dobrym. W ćwiczeniach ze sztangą rolę odgrywa sposób chwytu gryfu i odpowiednia technika. Lepiej wykonać mniej powtórzeń, a dokładniej. Dobrym uzupełnieniem sztangi jest ławeczka treningowe. Nie jest ona konieczna, ale pozwoli wykonać jeszcze więcej rodzajów ćwiczeń. Jednak już z samą sztangą można mocno pracować nad mięśniami naramiennymi, mięśniami barków, trójgłowym ramienia czy zginaczami przedramion. Przykłady takich ćwiczeń to:

unoszenie sztangi do brody;

– martwy ciąg klasyczny lub w wersji z nogami lekko ugiętymi;

– wyciskanie sztangi w górę;

– wiosłowanie sztangą w opadzie tułowia do brzucha lub do klatki piersiowej.

Dodatkowo sztanga pomaga też mocniej popracować nad innymi partiami ciała, jak brzuch, pośladki czy nogi. Dobre ćwiczenia to:

– przysiad ze sztangą;

– przysiad w wykroku ze sztangą;

– wyjazd ze sztangą w klęku;

– zarzut i wyciskanie sztangi.

Taki mocny trening wystarczy robić 2-3 razy w tygodniu i koniecznie trzeba się potem porozciągać. 

Posiadając w domu sztangę można z powodzeniem wykonać solidny trening siłowy. Dbając o prawidłową technikę, będzie on tak samo skuteczny jak trening na siłowni. Poszerzenie sprzętu domowej siłowni o sztangę może więc być okazją do wzmocnienia całego ciała podczas treningu w domu.